נרית רבינר, שותפה , מנהלת פיתוח אקדמאי ומנחה בכירה.

המילים הללו נכתבות בשיאו של חג החנוכה. חג האורות והסופגניות 🙂

חשבתם.ן פעם מדוע אנו קוראים.ות לחנוכה חג האורות? מדוע לא נקרא לו "חג השמן" או "חג שמונת הימים"?

המוטיב המרכזי בחנוכה הוא האור

וכן ידוע לכל שמטרתו לסמן את האור שהיה במנורה בבית המקדש.

עם זאת, המוטיב פה הוא הרבה יותר פנימי ועמוק מכך!

***

לפי תורת הקבלה, הדלקת הנרות בחג החנוכה ,תפקידה להזכיר לנו- שאנו צריכים להדליק את נר החנוכה -גם בלבנו.

"נר החנוכה" מסמל את הרצון שקיים בנו לגלות את העולם הרוחני הפנימי שלנו, את האור הפנימי.

ועל כך כותב הרב קוק "והנר הזה סמל… להאיר על ידו את אורח חייו והארת נשמתו".

***

מקור השם חנוכה הוא בצירוף המילים חנו-כה.

האותיות "חנו" מסמלות את החניה שאנו מבצעים בתהליך התיקון הרוחני, סוג של עצירה כדי לעשות התבוננות פנימית… לחפש וגם למצוא את האור שבנו ולהאיר החוצה…

(האותיות "כה", מציינות את התאריך שבו חל חג החנוכה – כ"ה בכסלו).

ואנו מזמינות אתכם.ן היום ובכל יום לחנות לרגע. לעצור לרגע ולהתבונן בעולם הפנימי שלכם.ן כדי להביא את האור שבכם.ן.

ואם זה מרגיש כמו מילים גבוהות, רוחניקיות במידה- שלא תתבלבלו- אלה לא מילים של רוחניות גבוהה אלה ממש מילים של כאן ועכשיו.

בכאן ועכשיו אנו חונות, נושמות, נושמים ובודקים: איך אנחנו לומדים את עצמנו?! איך אנחנו מגלים מה ומי אנחנו עוד…? איזה עוד אור אנחנו יכולים להאיר בתוכנו?

***

אבל. רגע. לא רק את זה.

אנו מזמינות אתכם.ן לחנות גם כדי להתבונן בצל שלכם.ן!

כן כן… בכל החלקים האפלים שאתם.ן לא אוהבים.ות ושמים.ות אותם.ן בפינה.. בצל…

ויודעים.ות למה?

כי אין אור בלי צל

אבל היי.. יש בעיה.. כי הרי מי מבנינו באמת אוהב את חלקי הצל שלו? מי אוהב את החלקים שנתפסים אפלים ואף מאיימים?

רובנו לא רוצים.ות את החלקים האלה. את הצל שלנו…. לא ככה?

זה לא סוד שרבים עסוקים רבות בלטפח חלקים מסוימים בתוכם.ן וחלקים אחרים להדחיק, להתעלם, להשמיט.

כל החלקים הפחות מוארים שבנו.. מוכר?

***

לאורך השנים, אנו מדירים.ות מהזהות שלנו חלקים מסוימים בתוכנו… אולי בגלל הפחד שלא יאהבו אותנו… אולי בגלל ההשתוקקות לקבל אישור… אולי כי כך אנו מגנים.ות על עצמנו ואולי בגלל משהו אחר

והחלקים האלה שאנו לא מקבלים.ות גורמים לנו לסבל!!

הם סוג של צללים בתוכנו

הבעיה היא שכשאנחנו לא מקבלים.ות חלקים בתוכנו, שמים.ות אותם בצל– הם לא מתקשרים עם חלקים נוספים ודבר זה יוצר חיכוך פנימי.

סבל.

***

וגם קרל יונג דיבר על זה: אין אור בלי צל!

לפי תאוריות פסיכולוגיות וגם קבליות, הצל שלנו הכרחי לאור שלנו

תחשבו על זה לרגע…: הצל שלנו הכרחי לאור שבנו.

כי מה זה הצל הזה בנפש שלנו?

לכל אחד מאיתנו יש חלקים של אור שאותם אנו רוצים.ות להציג לעולם ויש חלקים של צל שאותם אנו רוצים.ות להסתיר מכולם!

הצל על פי יונג הוא אותו חלק אפל של הנפש, שלא תמיד אנו מודעים לו, והוא מכיל את חלקי הנפש שיש לנו עניין לא לתת להם מקום, ויש לנו רצון גדול מאד להכחיד את חלקי הנפש הללו.

אלא שבלי קיומם של חלקי הנפש הללו, אישיות האדם תהיה חלקית ולא מפותחת.

כבר בראשית דרכו הצביע יונג על הצורך להעלות את ״הצל״ אל התודעה.

לדבריו: ״כל אחד נושא איתו צל, וככל שהצל מגולם פחות בחיים המודעים של האינדיבידואל, כך הוא שחור וסמיך יותר. אם נחיתות מסוימת מודעת, יש לכל אחד הזדמנות לתקן אותה״.

לפי היונג, למעשה הצל מבקש ״תיקון״- כשהתיקון הוא לא להכחיד או להדחיק. התיקון הוא ההסכמה לפגוש את הצל, לזהות אותו, להכיר בו ולהעלות אותו לתודעה, כי הוא מרכיב חיוני להתפתחות האישיות השלמה והאוטנטית שלנו.

אבל רגע. היי. מה כל כך גרוע בלבטל את הצל ולהיות רק באור?

בואו נדמיין את עצמנו רק מוארים. רק עם האור שבנו. מושלמים שכאלה…

במצב כזה, שבו הצל מתבטל ונשאר רק אור- אנו מפתחים ״פרסונה״: מסכה חברתית שכוללת רק את החלק ״המואר״, הנורמטיבי, שאותו אנחנו אוהבים ומציגים אותו לפני העולם.

אלא שלעיתים אנחנו מזוהים יתר על המידה עם המסכה והסכנה היא שאנחנו בעצמנו עלולים לרמות את עצמנו בעזרת המסכה.

קיימת  סכנה של השתלטות החלק המואר של הנפש, שיש לו מחיר כבד של ניתוק מהצל וכשיש ניתוק עם העצמי האותנטי (שחלקו גם צל) לפי וויניקוט זה לפתח ״אני הכוזב״. כשאנו מפתחים "אני כוזב" אנו זונחים את האני האמיתי שיש בו גם אור וגם צל – ואני כזה מאפשר לחיות חיים מלאים, אותנטיים ויצירתיים.

ונחזור ליונג- כאשר אנו מסכימים לדבר עם הרע/הצל שבתוכנו, יש התחלה של הכרת העצמי האמיתי והעברתו מהלא מודע אל המודע. מצב זה מוליד יכולת של סבילות למתח שנוצר בין האור/הטוב, לצל/הרע וכשאנו מסוגלים להכיר באור ובצל, אנחנו יכולים להגיע למצב שבו אנחנו ״שלמים״ מצב אינטגרטיבי והרמוני עם כל החלקים, זה מצב שמוביל לשיחרור ולמודעות לכוחות פנימיים ועיקרו הוא איטגרציה בין כל חלקי האישיות.

***

אז איך מדליקים את האור ומקבלים את הצל שבתוכנו?

יש המון דרכים לכך. כל דרך שתבחרו שבה תלמדו על עצמכם.ן ותעברו תהליך- היא דרך מבורכת.

כל דרך שבה תסכימו להגיד: אני אנושית. לא מושלם. לא מושלמת

בכל דרך שבה תביאו מודעות וקבלה לחלקי האור והצל שבתוככם.

 

הדרך שלנו- שאותה אנו מציעות-  היא דרך המיינדפולנס וה- NLP.

היכולת לטפח חמלה שתאפשר מפגש נעים עד כמה שניתן עם הצל.

טיפוח היכולת להסכים לפגוש את החלקים שאני לרוב נמנעת ובורחת מהם.

טיפוח החלקים שבתוכנו שרוצים לגדול ולהאיר.

מזמינים אתכם לתרגל איתנו מיינדפולנס

ובעיקר לעצור. לחנות. כדי לפגוש וללמוד את עצמכן.ם

מוזמנים ומוזמנות לתרגל את מדיטציית עמוד האור
מדיטציה זו תלמד אתכם.ן לחזק את הגוף , את עמוד האור.
איך הריכוז שלנו יכול להשפיע על איכות האור, על החוזק שלו.
כיצד עמוד האור משפיע על הסוס שלנו? היכן הם קשורים?

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט