רינת נחום, MNLP TRAINER – מנחה במרכז

אכילה בהיסח הדעת (mindless eating ) vs אכילה בקשיבות ומודעות (mindfull eating)

כמה מאיתנו אוכלים תוך כדי עבודה על המחשב? מנשנשים תוך כדי צפיה בטלויזיה? אוכלים על הדרך, לרוב בעמידה, ללא צלחת ותוך כדי פעולה אחרת: שיחת טלפון, צפיה במסך, קיפול כביסה או האכלת הילד.
לתופעה זאת קוראים mindless eating = אכילה בהיסח הדעת.

במצבים אילו, אנו לא באמת מודעים למה אנחנו אוכלים, מה הטעם שלו, ואיך זה משפיע על הגוף שלנו. אנו צורכים קלוריות רבות מבלי להנות מהאוכל, מבלי להיות מסופקים ממנו ולרוב אנו אפילו לא מחשיבים זאת לארוחה.. הפלא שנעלה במשקל?

כשאנו אוכלים עם הסחות דעת אנו לא באמת טועמים את המזון שאנו אוכלים, אנו לא באמת נהנים ממה שהאוכל מציע לנו: ריח, מרקם וטעם. אנו גם לא ממש מרגישים את הגוף שלנו האם אני רעבה? כמה אני רעבה? למה בדיוק אני רעבה? ובטח לא מרגישים מתי אנו שבעים או אפילו מלאים..

קחו לדוגמא צפיה בסרט בקולנוע תוך כדי אכילת פופקורן: כמה מאיתנו באמת מרגישים את טעם הפופקורן כשאנו צופים בסרט? כמה מאיתנו מסיימים את רובו עוד לפני שהסרט מתחיל?
מה הסיכוי שהיינו מסיימים את אותה כמות פופקורן באותו משך זמן כשאנו יושבים במטבח על כיסא מול שולחן כשקערת הפופקורן מונחת לפנינו ואין מסך או עבודה כלשהי שאנו עושים תוך כדי האכילה..

מחקרים מראים שאם נאכל את מרבית האוכל שלנו במשך היום באכילה קשובה ומודעת (mindful eating ) נהנה הרבה יותר מהאוכל, נהיה מסופקים ממנו ונצרוך פחות ממנו.
אז איך עושים את זה? איך אוכלים עם מודעות וקשיבות?

ניתן לתרגל אכילה בקשיבות, כתרגול מונחה עם צימוק/שוקולד (קישור לתרגיל מוקלט ) או כתרגול יום יומי נעשה בזמן הארוחה:
כשאנו אוכלים בקשיבות, אנו אוכלים עם כל החושים על מנת שנעשה זאת כדאי לסגל לעצמנו את ההרגל לאכול בישיבה, מול שולחן, שהאוכל בצלחת שלפיננו (במקום צלחת מרכזית). כך, אנו רואים את מה שאנו אוכלים- מודעים לטמפרטורת האוכל, לכמות שיש בצלחת, לריח האוכל ולצבעיו.

נאכל ללא הסחות דעת- ללא מסכים, מחשב או האכלת הילדים- כשניתן כבוד לאוכל הוא יחזיר לנו בעיכול טוב ונעים.
תוך כדי האוכל נשים לב איזה טעמים מורגשים היום במיוחד בארוחה שאני אוכלת? איזה מרקם יש לצהוב של הביצה, לעסיסיות העגבניה או לקרנצ'יות של קרום הלחם. נבדוק איזה ריחות יש בארוחה שלפני, איזה מירקם יש למה שאני מכניסה לפה ? איך האוכל מתגלגל על הלשון ובאיזה איזור על הלשון אני מרגישה את המלוח החמוץ או המתוק.

וכשנסיים את הארוחה נבדוק איזה תחושה יש בגוף אחרי הארוחה, תופתעו לגלות איך הגוף שלנו מגיב כשאנו בקשיבות אליו .
זיכרו, עד שלא תתאמנו בפועל, דברים לא ישתנו גם אם אהבתם את הרעיון!

רוצים עוד?! מוזמנים לתרגול מדיטציות | תרגיל הצימוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט