השתוקקות, הימנעות ובורות, שלוש תנועות תודעתיות שיש אותן לכל אחד ואחת מאיתנו שגורמות לנו סבל.

Clouds, Sky, Light, Head, Silhouette

אז מה בין השתוקקות לתשוקה?
להשתוקקות יש איכות של האחזות והזדהות כמו גם סלידה והתנגדות.
את ההשתוקקות מייצג תרנגול שמביט כל הזמן אל עבר הדבר הבא.

אך מה במקום השתוקקות? קשיבות.
הקשיבות משמעה תרגול התודעה להסתכלות על הדברים המתרחשים עכשיו.
תודעה משתוקקת תמיד תיקח אותנו לעתיד ותנתק אותנו מהרגע הזה.

תודעה משתוקקת מייצרת פחד גדול, פן לא אשיג את הרצון שלי או שהמציאות לא תהיה כפי שאני רוצה אותה, והרבה פעמים במקום הזה נולדת החרדה, כאן מתחיל הסבל.
(דוקאה סנקארה – סבל תודעתי בפאלית)

ואיך נבדוק זאת?
אז ראשית חשוב לזהות עם איזה משקפיים (פילטר) אנחנו פוגשים את העולם החיצוני והפנימי:
האם אני משתוקקת (בא לי…) שיקרה משהו אחר ממה שקורה עכשיו? (תודעה משתוקקת).
האם אני משתוקקת שמשהו ייפסק עכשיו – הימנעות (לא בא לי)? (סלידה והתנגדות)

למשל:
השתוקקות מופיעה כאשר יש לנו רצון להיות עם מישהו מסוים וגם לרצות שהוא יתנהג בדיוק כמו שאנחנו מתנהגים, שיחשוב כמונו וירגיש כמונו.
השתוקקות היא כשאנחנו רוצים שמישהו יעשה בשבילנו בדיוק מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה, וגם יגיד דברים שאנחנו רוצים לשמוע…
או השתוקקות להיות מישהו אחר, או במקום אחר…
ויש גם השתוקקות למציאות מסוימת שתהיה כפי שאני רוצה שהיא תהיה, למרות שהיא לא תלוייה בי, או רק בי.
ההשתוקקות מולידה את ההיאחזות שרוצה להיאחז במה שיש, כלומר להאחזות יש אייכות מתנגדת לשינוי, או מתנגדת למשהו שאחרים חושבים, ומופיעה היאחזות בסיפור שלי, או במה שאני חושבת שהוא נכון.

 

Woman, Face, Bullying, Stress, Shame

אבל (וזה אבל גדול מאד…) זו אשליה כי אי אפשר להיאחז במשהו..
ותחשבו בכמה דברים אנחנו נאחזים וגורמים לעצמינו סבל.
בסיפורים נרטיבים על עצמנו, נאחזים באג׳נדות, בהשקפות, בתפיסת עולם, באהבה, באישורים מבחוץ, איך אפשר לחיות ככה?

ולכן השתוקקות והימנעות הן שתיים משורשי הסבל והן שני צידי המטבע.

 

 

הסבל לפי התפיסה הבודהיסטית קיים כשיש השתוקקות, הימנעות ואשלייה/תעתוע.
כיוון שאין לנו שליטה על מישהו, או משהו אחר וגם אין לנו שליטה על המציאות, המציאות היא מה שיש עכשיו,יחס למציאות של השתוקקות, או הימנעות יוביל לסבל.
להשתוקקויות יש איכות ילדית, אלו הם הרצונות הילדותיים שלנו שאנחנו רוצים להשיג, כמו ילד שאומר: ״אבל בא ליייי…״ זה הרצון שלנו להשיג דברים ואנחנו תולים את המימוש שלהם במקור חיצוני.

למשל, אני רוצה שאותו אדם שאני אוהבת יעשה משהו בשבילי, בדרך שאני רוצה שהוא יעשה.
זו יכולה להיות השתוקקות להצלחה, הכרה, התקדמות, יחס מתחנף, כסף, השפעה או כוח, ואנו תולים את המימוש שלהם על מישהו חיצוני, כאילו מישהו חייב לנו משהו. זה סוג של קורבנות שהופכת אותנו לאנשים תלויים ומנג׳סים לאחרים.

ההשתוקקות מתמקדת אך ורק בנו ומשמיטה את הסובבים אותנו והבעיה היא שגם כשאנחנו משיגים את הרצונות הללו, ההנאה מתפוגגת מהר מאד ואנחנו משתוקקים לדבר הבא, וכך ההשתוקקות תופסת נפח שהולך וגדל, היא מעיבה על החיים שלנו והיא צובעת את החיים בצבעים מעיבים.

אז מהי תשוקה?

תשוקה היא המנוע הפנימי שמניע אותנו ושמבעיר את המוטיבציה להשיג את מה שאנחנו רוצים מבלי להיות תלויים במקורות חיצוניים, מבלי שתהיה לנו ציפייה כל שהיא ממישהו, או ממשהו.
לתשוקה יש איכות של לקיחת אחריות.

תשוקה שואלת את השאלה מבפנים:Question, Question Mark, Hand, Request

למה זה חשוב לי?
מה אני אקבל מזה שכל כך חשוב לי מה הסובבים אותי יקבלו?
מהו הדבר שאני יכולה לעשות שהוא הרבה יותר גדול ממני ושהוא יעזור גם לאחרים?

לתשוקה יש איכות חומלת ורצון לעזור לעצמנו ולאחרים.
וכשאנחנו יודעים את ״הלמה״ (כלומר יודעים למה זה חשוב לנו) התשוקה מתעוררת מבפנים, מחפשת את ״האיך״ ודוחפת אותנו לצאת לדרך ולעשות את הצעדים שיובילו למימוש התוצאות הרצויות.

אז איך נשים לב להבדל?

נתחיל בחקירה מנטלית:
הדבר הראשון שאנחנו רוצים לעשות הוא, להביא את תשומת ליבנו למה שמתחולל מבפנים.
אם עולה השתוקקות, (אנחנו כבר יודעים אילו איכויות יש לה) להכיר בה, להתבונן בה, לזהות אותה ולנשום,
לחזור לרגע הזה ולבדוק:

מה קורה לי עכשיו?ובמה אני נאחזת?

התהליך הזה יקרה באמצעות תרגילי מיינדפולנס.
תרגילי מיינדפולנס מטרתם אימון המוח והתודעה, והם מסייעים להתמקד בקשיבות ובהווה ולהתנתק מהתודעה המשתוקקת שלוקחת אותנו אל העתיד.
אחד הדברים המסייעים להגעה לקשיבות היא המדיטציה.

 

אבל כיצד מתרגלים מיינדפולנס?Psychology, Psyche, Mask, Wire Rack, Face
ישנם הרבה תרגילים כאשר המוכר ביניהם הוא המדיטציה.
תרגול מדיטציה תאפשר את טיפוח הקשיבות באמצעות נשימות והתבוננות.

הדבר השני שאנחנו רוצים לבדוק:
האם אני שמה לב להשתנות של ההשתוקקות אחרי שהתבוננתי, שזיהיתי ונשמתי?
האם אני שמה לב לשינוי במחשבות, בתחושות וברגשות שלי?
ולמה חשוב לשים לב לשינוי?

כי לכל דבר שמופיע יש תנועה, יש איכות משתנה, גם אם אנחנו לא מרגישים אותה, היא קיימת וחשוב לשים לב להשתנות, להשפעת המדיטציה ואז גם להעלמות של ההשתוקקות.
הידיעה שיש כאן איכות של שינוי משנה לנו את היחס לאובייקט ההשתוקקות.

 

נבחין בין השתוקקות ותשוקה, ואז בעדינות נפתח פתח לתחילתו של תרגול מאתגר ועם זאת ממש ממש מתגמל של מדיטציה ותרגילי מיינדפולנס, כי זו התחלה של חיים ערים וזיהוי האשליה שיש לנו שליטה על המציאות, זיהוי האשליה שמישהו או משהו יכולים לממש את ההשתוקקויות שלנו.

הימנעות:

את ההימנעות מייצג הנחש.
הנחש מייצג את הכעס, השנאה, עצב, חרדה וכו׳.
להימנעות יש איכות של ביקורת ושיפוטיות.
להימנעות יש תנועה של ״הבלתי נסבל״ כלומר: יש משהו בחיים שלי ואיני יכולה לשאת אותו וכאן מתעוררים כל הרגשות הלא נעימים.
רוב הסבל האנושי נגרם מהתנגדות למציאות ומהפער שבין המציאות לבין הסיפור שאנו נאחזים בו, של איך הדברים אמורים להיות, והם אינם כפי שאני רוצה שהם יהיו.

הרוב המוחלט של אנשים בדיכאון, או בחרדה, הוא בשל ההימנעות וההתנגדות למציאות קיימת.
תחשבו כמה עצבים ואי שביעות רצון זה גורם לנו?
תחשבו על מונחה שבא אליכן/ם לקלינקה והוא אחד מ״הבלתי נסבל״ שלכם/ן.
מה קורה לכן/ם מבפנים?
שימו לב לתנועות המנטליות שלכם/ן ורק תחקרו אילו רגשות זה מעלה מבפנים.
ותמיד, תמיד לשים לב, מה השתנה עכשיו?

האשלייה/התעתוע/הבורות

מי שמייצג את הבורות הוא החזיר.
התעתוע מאוד מוגדר בבודהיזם.
למעשה זו תנועה שמוכנה לעשות הכל כדי שלא נראה את העובדות כפי שהן, האשלייה תעשה הכל שלא נראה את המציאות כמו שהיא.

תנועה זו מייצרת כאב והיא כמו כדור שלג שהולך ככה:

יש כאב, התעתוע נולד, מוליד השתוקקות והימנעות ומוליד את כל המצבים המנטליים האחרים שאינם מיטיבים והאשלייה תעשה הכל כדי שלא נפגוש אותם.
לבורות יש איכות של השמטה (גורמת לנו להשמיט דברים) והיא מוצאת דרך לדחות את המפגש עם המציאות כפי שהיא.
הבורות גם מתעתעת בנו סביב הנושא של ארעיות ועיקביות.
כי אם אני תופסת את כל מה שארעי כקבוע, אני נלכדת בסבל.

Woman, Silhouette, Meditation, Clouds

בתרגול מדיטציה ותרגילי מיינדפולנס אנחנו רוצים להתקרב לתודעה משוחררת משורשי הסבל, הבזק זעיר בתודעה יוביל להבזק קטן וידליק הבזק גדול שידליק את ההבזק הבא ונהיה משוחררים, אינשאללללה ואמן❣️

ארוך… עם זאת שווה
אז מה התפקיד שלכם/ן בכוח?

המשימה שלכם/ן השבוע היא לשים לב למה אתם משתוקקים וממה אתם נמנעים ובמה אני משלה את עצמי, אילו דברים אני לא רוצה לפגוש/לראות, כלומר, מה אני משמיטה ומשלה את עצמי שהוא לא קיים, או מה אני רוצה שיתקיים ולמעשה אין לי שליטה עליו?

תשאלו את עצמכם: מה קורה לי עכשיו ברמת הגוף, ברמת הרגשות וברמת המחשבות?
כיצד להגיע למצב של קשיבות באמצעות תרגילי מיינדפולנס ומדיטציה?

תעשו לכן/ם רשימות, ממש תכתבו את הדברים לתרגל תשומת לב להשתוקקות, הימנעות ובורות.

בכל יום 10 דקות של תרגול מדיטציה.

זיכרו, ידע הוא ברמת השמועה, תרגול פוגש את שרירי הגוף והתודעה (תרגילי מיינדפולנס ותרגול מדיטציה) ורק משם תבוא הישועה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed