רגע לפני קבלת תעודות

בימים אלה נערכים בבתי הספר לחלוקת תעודות, או כפי שהן נקראות לעיתים- גליון הישגים.

זו ההזדמנות לשבת עם הילדים שלנו, לתווך עבורם את החוויה, להפוך אותה לחוויה מצמיחה, ללא קשר במה שכתוב בתעודה.

מילטון אריקסון, המטפל הנודע והדגול, היה אומר לתלמידיו:״ ההבדל ביני ובינכם הוא, שאני הספקתי לעשות הרבה יותר טעויות״ הוא היה מעודד אותם לטעות, כי טעות אינה כשלון אלא הזדמנות לצמיחה ולמידה.

דף הנייר שיקבלו הילדים במרכז אינו באמת גליון ההישגים שלהם, הוא במקרה הטוב שיקוף של חלק מהישגיהם.

אחת מהנחות היסוד של הNLP היא״ האנרגיה זורמת למקום בו נמצאת תשומת הלב״ שימו זרקור על ההצלחות של הילד, גם אם ההצלחה אינה נמדדת בתעודה, גם אם ההצלחה שלו היא היותו שחקן כדורגל מצטיין, גם אם ההצלחה שלו היא החיוך המאיר את פניו בבוקר.

אתם, ולא התעודה, עושים את ההבדל עבורו:

אני נזכרת  בנער שישב אצלי  בקליניקה וסיפר כמה קשיים יש לו בלימודים ועד כמה כועסים עליו בבית.

כשהוא דיבר חשתי כאילו קיבלתי  אגרוף בבטן… ובשנייה אחת יכולתי לזהות אותי הקטנה יושבת ליד שולחן הכתיבה שלי ובוכה כי כתבתי מילה באנגלית והיתה במילה שגיאת כתיב,  אבא שלי הרעים את קולו עלי ואיך לומר בעדינות, הוא העליב אותי במילים שאינן משתמעות לשתי פנים: את לא תדעי אנגלית לעולם אם תמשיכי ככה!! ( הסצינה הזו חזרה עוד כמה פעמים)

ואני, כדי לא להוכיח לו את ״טפשותי״ הפסקתי ללמוד אנגלית, לא פתחתי את הפה, פן אטעה ובנוסף זה היה סוד כמוס ביני לביני ושמרתי אותו בדריכות רבה ובנמנעות.

באוניברסיטה חרקתי שיניים, שנאתי כל רגע ובקושי עברתי את המבחנים.

בכל פעם שהייתי בסיטואציות שבהן הייתי צריכה לדבר או להקשיב (שזה היה לי יותר קל, אלא שאם הייתי שומעת מילה שאותה לא הבנתי, הכל היה נחסם וההקשבה הלכה לאיבוד)

חשתי הרבה פעמים מחנק בגרוני במצבים מעין אלו, כל כך רציתי שלא יגלו שאני טפשה.

אמרתי לעצמי בלב: אל תדברי, אל תדברי, כולם יגלו…

ועוד אני נזכרת  בילדה שאמרה לי שהיא לא לומדת למבחנים בכוונה, כי אם היא לא לומדת ואז היא נכשלת, אז יש סיבה טובה לכישלון, אבל מה יקרה אם היא תלמד והיא לא תצליח? כולם יגלו שהיא טפשה, זו היתה האסטרטגיה שלה. כמה שהיא חכמה!!

כל התוצאות הן השגים. אין כישלון אלא משוב לצמיחה.תומס אדיסון עשה למעלה מאלף ניסיונות״כושלים״ עד שהצליח להמציא את נורת החשמל,  אחד מאותם נסיונות  הסתיים בפיצוץ המעבדה.  על כך הוא אמר: ״ לא נכשלתי, גיליתי מעל 1000 דרכים איך לא לייצר נורה, וגיליתי דרך איך לייצר פיצוץ״

הנחת היסוד הזו הפכה להיות אמונה מעצימה בשבילי והיא מייצרת בתוכי שקט.

תנו לילדים שלכם את המתנה הזו, אין כשלון, יש משוב לצמיחה.

, , , , , ,
הפוסט הקודם
להתיידד עם הפחד
הפוסט הבא
איך מוצאים שקט?

Related Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט