האומץ לפחד

בפוסט הקודם, למדנו לזהות את הכוחות והמשאבים הטמונים בנו, והכרנו את הנחת היסוד של הNLP לפיה בכל אדם טמונים כל הכוחות והמשאבים הנחוצים לו( גם אם לעיתים הם לא זמינים עבורו)

ועכשיו אחרי שזיהיתם את הכוחות והמשאבים שלכם, נתקדם עוד צעד ונרתום אותם כדי להתמודד עם הפחדים והחרדות שלנו.

נתחיל מהסבר קצר על פחד וחרדה:

מהו פחד לעומת חרדה ומהו תפקידם?

פחד הוא בעיקרו חוויה מלחיצה של הרגע הנוכחי.

לדוגמה, אם כלב גדול רץ לקראתי אני אחוש פחד.

לעומת זאת אם אלך בשכונה שפעם כלב רדף אחרי אני אחוש חרדה. חרדה ממוקדת בעתיד.

גם לפחד וגם לחרדה יש תפקיד חשוב שמשרת אותנו, הם מודיעים לנו שאנו עלולים להיות במצב של סכנה. לחרדה יש תפקיד נוסף, שמציין לנו שדבר מסויים חשוב לנו ומאד משמעותי בשבילנו.

כמו למשל אם נלך לראיון עבודה חשוב ומשמעותי בשבילנו, נהיה בעוררות יתר, לעומת ראיון עבודה שאינו נחשב והוא אינו משמעותי עבורנו, מן הסתם לא תתעורר חרדה כל שהיא.

כשהגוף ימצא בתחושה של מצב מאיים או מסוכן, התרחשו תסמינים של האצת קצב הלב, הזעה, היצרות שדה הראייה, מתח בשרירים, שמיעה רגישה, מחשבות מהירות, קוצר נשימה, צמרמורות ויובש בפה. כל התסמינים מכינים את הגוף לפעולה מיידית או להתרחקות מהסיטואציה, או להילחם בסיטואציה אם אין אפשרות להימלט. במצבים ששתי האופציות אינן רלוונטיות הגוף עשוי ״לקפוא״.

התגובות הן אוטומטיות ולכן זה מאפשר תגובה מהירה כשנמצאים בסכנה.

הפחד והחרדה נכנסים לפעולה ברגע שיש הערכה לאיזה שהוא מצב מאיים ולא משנה אם הוא לא באמת כזה, ברגע שהאדם מעריך אותו כמאיים הפחד והחרדה נכנסים לפעולה.

האומץ לפחד

אז עכשיו כשדיברנו על מהו פחד ומהי חרדה, בואו נתחיל לעבוד …

הפעולה הראשונה שנעשה היא הגברת המודעות  לרגשות הללו על מנת שנוכל לזהות אותם, ולפרק את התחושות שמורכבות מחוויות פנימיות רבות ושונות, כמו גם מאפיינים רבים ושונים. לדוגמא: האם הפחד גדול או קטן? האם הוא קרוב או רחוק? האם הוא צבעוני, או שחור לבן? ואם הוא צבעוני, איזה צבע יש לו? והאם הוא קר או חם? רך או קשה? חלק או מחוספס?  ועוד…

כשאנו מזהים את הפחד ולא מזדהים איתו, אנו מתבוננים בו, ויוצרים סוג של הרחקה שגורמת לשינוי במאפיינים של הפחד או החרדה.

איך עושים זאת? איך מתבוננים ברגש, מזהים ולא מזדהים? איך מגלים את המאפיינים של הפחד או החרדה?

על כך בחלק השלישי והאחרון בסדרה.

ובינתיים, תרגול קצר עד השבוע הבא-

שימו לב במהלך השבוע מה מפחיד אתכם? האם זה פחד או חרדה? מה קורה לכם בגוף?

, , , , ,
הפוסט הקודם
יש בך כוח
הפוסט הבא
להתיידד עם הפחד

Related Posts

תגובה 1. השאר/י חדש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט