מיינדפולנס והקלה על מצוקות החיים

הבלוג של מירי

דוקטור ג'ון קאבט-זין, פסיכיאטר, מחלוצי המטפלים המערביים עשה שימוש במיינדפולנס כבר בשנות ה-70 וחיבר את הגישה של הפסיכואנליזה המערבית עם הגישה הבודהיסטית.
מיינדפולנס על פי דוקטור ג'ון קאבט-זין: "הפניית תשומת הלב מתוך כוונה, ברגע הנוכחי וללא שיפוטיות"
שורשיו טמונים בהשקפה הבודהיסטית שמעודדת אימון בקשיבות -"אימון בחופש" – להיות חופשי מההשתוקקות הבלתי נלאית להיות מישהו אחר במקום אחר ובסיטואציה אחרת. הקשיבות מציעה לשהות ממקום של תשומת לב עם מה שקיים במציאות של הרגע הזה, מתוך הלך הרוח של קבלה, סקרנות, כבוד, אמפטיה, חמלה ונוכחות. גם אם הסיטואציה שמתרחשת היא קשה ולא נעימה.
אימון בקשיבות לרגע הנוכחי מסייע בפיתוח גישה ואורח חיים אשר מקלים על התמודדות עם מצוקות חיים למיניהן.
המרכיבים העיקריים של הקשיבות הינם: התבוננות, תשומת לב, פעולה מתוך מודעות וקבלה בלתי שיפוטית. הניסיון מצביע על כך שניתן לפתח ולשכלל תכונות אלו באמצעות התערבויות מבוססות קשיבות במספר מצומצם של מפגשים.

אמא של שירי (שם בדוי) בת ה- 12.5 התקשרה אלי וקולה נשמע שבור ועצוב. בתה מתמודדת עם סיטואציה של חרם כך היא אמרה .
כששירי הגיעה אלי היא סיפרה עד כמה המצב שבו היא מצויה קשה, ואפילו בלתי נסבל, ודמעות החלו זולגות על לחייה … ילדי כיתתה מחרימים אותה ולא רק הם, כל השכבה מחרימה אותה, ולא רק השכבה … היא "מוחרמת עירונית".
האם שמעתם כבר על חרם עירוני?
ולא רק שעשו עליה חרם, החברה הטובה ביותר שלה "בגדה" בה, כי פחדה להיות מוחרמת בעצמה.
שירי כל כך פגועה, כל כך מרגישה נבגדת ולבד … היא לא מפסיקה לחשוב על החברה שלה, היא מתגעגעת אליה מאד, וכל הזמן חושבת עליה ללא הפסק!
כולם אמרו לה להפסיק לחשוב עליה, וטענו שיש לה יכולת לבחור את המחשבות ולשלוט בהן.
שירי מאד רצתה להפסיק לחשוב על החברה שלה, היא שפטה את עצמה על כך שהיא חושבת עליה ללא הפסק וככל שרצתה להפסיק, כך חשבה על החברה יותר ויותר … וכך גם כאבה את הסיטואציה יותר ויותר.
וכאן נכנסת לתמונה הקשיבות לעצמנו- התבוננות והכרות עצמית עם תחושות הגוף, עם הרגשות שעולים והאופן בו מחשבות עוברות בנו ללא שליטה. זיהוי הקולות שיש בנו והאופן שבו אנו פועלים ממקום של נוכחות.
מדיטציית מיינדפולנס מאפשרת לחוות באופן אינטימי ומקבל, מצבים שיש בהם סבל, ושיש לנו רצון להימנע מהם.
גם הפסיכואנליזה המערבית וגם הבודהיזם בוחנים את פעולת התודעה.
המטרה של שניהם היא לעזור לנו לחיות עם פחות סבל, השאיפה של שניהם היא להיות מאושר – כלומר לתת אישור למי שאנחנו בכל רגע נתון, להסכים לפגוש את עצמינו ולהיות נוכחיים.

הבודהיזם מציג לנו את ההבנה המאתגרת שכדי לצאת מסבל עלינו להכיר בו, להסכים לפגוש אותו ולגלות כיצד הוא בא לידי ביטוי בחיינו. אלא שאנו נמנעים מלפגוש בסבל ועושים הכל כדי להתרחק ממנו, לעומת משהו טוב שקורה לנו ואנחנו רוצים שהוא ימשך לתמיד ויתקבע בחיינו.

מצב כזה גורם לנו להיות במצב של מלכוד, בין הימנעות מסבל להיאחזות בטוב ובנעים.
אלא שמצב זה הוא כשלעצמו יוצר סבל, שני המצבים הם מצבים בלתי אפשריים!!
איננו יכולים להימנע מסבל ואיננו יכולים להיאחז בטוב … בתפיסת הבודהיזם הכל משתנה מרגע לרגע וכל רגע מתהווה מחדש מרגע לרגע.

אמפתיה ויחס חיובי הם היבטים חשובים של יחסים בטיפול מוצלח, העולים בקנה אחד עם השלמה. אם המטפל או המטופל יימנעו ממצב שבו חווים סבל, היכולת להבין את הבעיה תיפגע. מנקודת המבט של המיינדפולנס השלמה מתייחסת לנכונות לתת לדברים להיות כפי שהם ברגע שאנו מודעים להם – חוויות מהנות וכואבות בעת התרחשותן. השלמה אינה תומכת בהתנהגות שאינה מותאמת. מטפלים עם אינטואיציה לקשיבות רואים "בהשלמה רדיקאלית" חלק משיטת טיפול.
ושירי שישבה אצלי בקליניקה והרגישה כל כך חסרת אונים משום שלא הצליחה שלא לחשוב על חברתה הטובה …
ואני ממקום של אמפתיה, חמלה וכבוד אמרתי לה "כשעולה מחשבה על החברה הטובה שלך, פשוט תתני לה להיות ומעצם ההשלמה עם המחשבה שהיא רק מחשבה, היא תתפוגג בסופו של דבר. ואת תרגישי הקלה ממקום של קבלה ואי שיפוטיות למחשבות שעולות …"
שירי ישבה והקשיבה עם עיניים פעורות לרווחה … היא הבינה … ולאט לאט עצמה את העיניים … ביקשתי ממנה לתת לכל מה שעולה להיות … כך היא ישבה כ- 10 דקות. כששירי פקחה את העיניים היא חייכה חיוך קטן שרמז על הקלה ואמרה: "זה באמת נכון, ברגע שנתתי למחשבה להיות היא נעלמה … אחר כך חזרה שוב … ושמתי לב אליה … והיא שוב נעלמה … ומפעם לפעם היה פער גדול יותר ממחשבה למחשבה …"
ביקשתי משירי שבכל יום במהלך השבוע תתרגל כ- 10 דקות של ישיבה שיש בה קשיבות … לאחר שלושה ימים שירי סימסה לי: "מירי אני לא יודעת איך זה קרה אבל אני כבר לא חושבת עליה, פתאום שמתי לב לזה ואני כל כך שמחה" !!
ובעניין החרם … זה סיפור לפעם אחרת..

, , ,
הפוסט הקודם
מדיטציה של סליחה/ ג׳ק קורנפילד
הפוסט הבא
האושפיזין אשר בתוכנו

Related Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed